نسخه برداری کردن استفاده تحقیقات تجهیزات

نسخه برداری کردن: استفاده تحقیقات تجهیزات اعلامیه ارسال همکاری سفرهای بازگشت

گت بلاگز اخبار اجتماعی آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران ترسناک‌تر از زلزله

زلزله دیر به دیر رخ می‌دهد، ولی آلودگی دیگر سریع به سریع می‌آید و بلکه روز به روز. از شروع سال تاکنون فقط ۱۰ روز هوای پاک داشتیم و ۶۵ روز هوای ناسالم.

آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران ترسناک‌تر از زلزله

آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران ترسناک تر از زلزله

عبارات مهم : ایران

زلزله دیر به دیر رخ می دهد، ولی آلودگی دیگر سریع به سریع می آید و بلکه روز به روز. از شروع سال تاکنون فقط ۱۰ روز هوای پاک داشتیم و ۶۵ روز هوای ناسالم.

به گزارش ایسنا، علیرضا خانی در روزنامه اطلاعات نوشت: ابتدا تردید داشتم راجع به زلزله بنویسم یا آلودگی. ولی تردیدم خیلی سریع برطرف شد. آلودگی بسیار خطرناک تر از زلزله هست. به این دلایل:

آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران ترسناک‌تر از زلزله

زلزله پایتخت کشور عزیزمان ایران تنها یک کشته داشت که او هم سکته کرده بود، ولی طبق اعلام اداره سلامت هوای وزارت بهداشت پارسال ۴۸۱۰ نفر فقط در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران بر اثر آلودگی جان باخته اند و ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح کشور. سونامی سرطان را که در آینده کشتگان بسیار برجا خواهد گذاشت، باید به آن افزود.

در وقوع زلزله، ما هیچ دخالتی و تأثیری نداریم، ولی همه علت و مسئولیت آلودگی به عهده ماست. ما نمی توانیم جلو زلزله را بگیریم، ولی جلوی آلودگی را، چرا. زلزله دیر به دیر رخ می دهد، ولی آلودگی دیگر سریع به سریع می آید و بلکه روز به روز.

زلزله دیر به دیر رخ می‌دهد، ولی آلودگی دیگر سریع به سریع می‌آید و بلکه روز به روز. از شروع سال تاکنون فقط ۱۰ روز هوای پاک داشتیم و ۶۵ روز هوای ناسالم.

از شروع سال تاکنون فقط ۱۰ روز هوای پاک داشتیم و ۶۵ روز هوای ناسالم.

قضیه جدی تر از آن است که بخواهد مشمول مرور وقت و فراموشی شود. طی هفته گذشته چندبار هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران از مرز اخطار و هشدار گذشت و به مرحله خطرناک رسید. در این شرایط معمولاً دستور تخلیه شهر را می دهند ولی آیا می توان شهر ۱۰ میلیونی را تخلیه کرد؟

اکنون دیگر، افسوس گذشته را خوردن ما را به جایی نخواهد رساند. افسوس این که اگر در طول چند دهه گذشته طرح آمایش سرزمین اجرا می شد، اگر جلو هجوم جمعیت به این شهر گرفته می شد، اگر شبکه حمل و نقل عمومی گسترده و مدرن جهت این شهر ساخته شده است بود، اگر خودروسازان داخلی با استفاده از رانت بازار انحصاری، خودروهای آلاینده و بی کیفیت نساخته بودند، اگر برج های تو در تو چسبیده به هم نبود، اگر در کریدور شمال و غرب پایتخت کشور عزیزمان ایران که در طرح آمایش سرزمین قرار بود جهت هر لحظه ساخت و ساز نشود، ناگهان پانصد برج نمی رویید، اگر حساب و کتابی بود، اگر نظارتی می شد… موقع این حرف ها نیست. اکنون موقع این سخن است که جان آدمیزاد قرار بوده آنقدر بیرزد که گرفتن جان یک تن معادل گرفتن جان های عالم باشد، ولی این گونه نیست… هر سال هزاران نفر به واقع جان می دهند در این هوای خفقان بار… به تصریح وزیر بهداشت سابق سونامی سرطان شتاب گرفته است…

آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران ترسناک‌تر از زلزله

جمعیت این شهر از ۳ میلیون نفر در سال ۵۵ به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده هست. جمعیت استان به حدود ۱۷ میلیون نفر. شمار خودروهای شهر از ۳۰۰ هزار دستگاه در سال ۵۵ به حدود ۴ میلیون دستگاه رسیده هست. یعنی ۱۳ برابر. شهر درون کاسه هست. جریان هوا ندارد. انباشت آلایندگی در آن به مثابه بمب شیمیایی عمل می کند.

جان آدمیان به شدت در خطر هست. کودکان معصوم سمّ تنفس می کنند. دولت به هیچ روی حق ندارد بگوید این حاصل سالیانی است و ما در بوجود آمدنش نقشی نداشته ایم. دولت موظف است با همه توان و بنیه جهت این بحران راهی بیابد و اجرا کند. چه طور اگر یک ایرانی در کشوری کشته شود، سفیر کشور مزبور باید احضار شود، ولی جهت نجات جان هزاران ایرانی باید دست روی دست گذاریم؟ در برابر این سموم کشنده، باید فقط منتظر باد و باران باشیم؟ مگر می شود جان ملتی به بادی بند باشد؟

زلزله دیر به دیر رخ می‌دهد، ولی آلودگی دیگر سریع به سریع می‌آید و بلکه روز به روز. از شروع سال تاکنون فقط ۱۰ روز هوای پاک داشتیم و ۶۵ روز هوای ناسالم.

هیچ مشکلی در عالم، بدون راهکار نیست. بیش از ۹۰ درصد آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران ـ و ایضاً دیگر کلانشهرها ـ از اگزوز خودروها بیرون می آید. اینک مسلم است راهی جز برقی شدن خودروهای شهرهای آلوده نداریم. باید منابع این کار تأمین شود. خرید خودروهای برقی قطعاً از خرید بوئینگ و ایرباس مهم تر هست. اگر دولت همه ۵۰۰ تومانی که قصد افزودن بر بهای بنزین دارد را صرف واردات خودروهای برقی مناسب کند و منابع دیگری بر آن بیفزاید، حتماً می توان ظرف مدت کوتاهی، انبوهی از خودروهای برقی را با خودروهای به شدت آلاینده فعلی، جایگزین کرد. اضافه قیمت بنزین روزانه ۴۰ میلیارد تومان عاید دولت می کند. منابع دیگری از محل وجوه اداره شده است دولت باید به آن افزوده شود. جنس این کار از جنس هزینه جهت سلامت مردم است که مهم ترین هزینه گریز ناپذیر دولت هاست.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران همین پریروز گفت که آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران هر سال ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. اگر این هزینه ها، صرف برقی کردن خودروها شود، ظرف مدت تعریف شده است ای آلودگی کشنده از این شهر رخت بر می بندد. به شرطی مانند بسیاری از پروژه های دیگر، لوث و اسیر دست رانت خواران نشود… این کار، به هر قیمتی باید درست و به عالی ترین شکل انجام شود.

آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران ترسناک‌تر از زلزله

این کار به یک حرکت انقلابی و جهادی نیاز دارد. نمی توان در برابر این هوای شیمیایی و مرگبار که در سینه خلق فرو می رود، دست روی دست گذاشت و فقط آرزوی وزیدن باد و بارش باران کرد…

واژه های کلیدی: ایران | زلزله | منابع | آلودگی | میلیون | آلودگی | ایرانی | میلیونی | آلودگی هوا | هوای پایتخت


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz